Skip to content
All posts

De customer journey optimaliseren met HubSpot - Genereer meer leads!

De customer journey - ook wel bekend als de klantreis - is een belangrijk onderdeel voor marketeers die zich richten op het aantrekken en converteren van klanten.

Stel je voor: een potentiële klant komt voor het eerst in aanraking met jouw merk of product. Misschien via een post op Instagram, een advertentie op Google of een aanbeveling van een collega. Op dat moment weet deze persoon nog weinig over wat jij te bieden hebt, maar de ‘eerste kennismaking’ heeft plaatsgevonden. Dit is het begin van de klantreis. Naarmate ze meer leren over jouw merk, product of dienst, zullen ze zich gaan afvragen of jij dé oplossing voor hun probleem kunt bieden. Dit kan uiteindelijk leiden tot jouw nieuwe klant! Maar het is niet zo dat het proces stopt wanneer je deze nieuwe klant binnen hebt. De reis kan zich verder uitbreiden naar nieuwe fases - op weg naar een duurzame klantrelatie!

Maar hoe zorg je ervoor dat je deze klant optimaal begeleidt van de eerste kennismaking tot aan de aankoop - en misschien zelfs daarna? Hoe maak je de customer journey zo relevant en persoonlijk mogelijk? De tools van HubSpot bieden dé oplossing.

Klantreis optimaliseren met HubSpot

pexels-valentinantonucci-691637In elke fase van de customer journey heeft jouw (potentiële) klant verschillende behoeften en verwachtingen van jouw merk of product. Het is belangrijk dat je deze fasen begrijpt en passende strategieën inzet om de klant door deze fases heen te begeleiden.

Als HubSpot Partner weet ROI Online Marketing als geen ander hoe je HubSpot kunt inzetten voor het verbeteren van je customer journey. HubSpot biedt vele oplossingen en tools die je ondersteunen bij inbound marketing, leadscoring en het beheren van je salesfunnels.

Trek aandacht met waardevolle content

 In de eerste fase van de klantreis weten leads vaak nog niet wat jij (precies) te bieden hebt. Ze hebben een probleem, maar weten nog niet welke oplossing ze moeten kiezen. Door waardevolle content te bieden - zoals een informatieve blog of een uitgebreid e-book - kun je op een natuurlijke manier de aandacht van die leads trekken. Je geeft niet alleen een antwoord op hun probleem of vraag, maar biedt ook mogelijkheden die hen helpen hun probleem te begrijpen en op te lossen.

Voorbeeld: Je hebt een bedrijf dat andere bedrijven helpt met klantrelatiebeheer. Een potentiële klant die worstelt met inefficiënt klantbeheer, heeft waarschijnlijk nog geen idee van jouw specifieke oplossing. Maar door bijvoorbeeld een blog te schrijven over "Dé strategieën voor effectief klantbeheer" en deze te delen op LinkedIn, geef je waardevolle informatie die hen helpt in het vinden van een oplossing.

Met HubSpot kun je dit soort content eenvoudig plannen, beheren en optimaliseren voor social media kanalen en zoekmachines. Het HubSpot platform geeft inzicht in welk type content goed presteert, zodat je snel kunt bijsturen waar nodig. Door de prestaties van je content te analyseren, krijg je inzicht in welke onderwerpen het beste passen bij je doelgroep. Dit stelt je in staat je strategie steeds te verbeteren en de bekendheid van je product te laten groeien - een belangrijke eerste stap in de customer journey.

Leadscoring

 Na de eerste kennismaking begint een potentiële klant serieus na te denken of jouw product of dienst hen daadwerkelijk verder kan helpen. Jouw potentiële klant heeft waarschijnlijk verschillende mogelijkheden - bij verschillende aanbieders - bekeken, maar moet nog bepalen of jouw oplossing het beste past bij hun situatie. Dit is het moment waarop je niet meer iedereen met dezelfde boodschap moet benaderen, maar enkel de leads die echt interesse hebben getoond. Hiervoor biedt HubSpot Leadscoring een oplossing.

Voorbeeld: Je hebt een marketingbureau en een lead die jouw blog heeft gelezen over dé marketingtrends van 2025 is misschien geïnteresseerd, maar nog niet overtuigd dat jouw aanbod de oplossing is. Een andere lead heeft meerdere blogs gelezen, jouw e-book gedownload en een korte vraag per e-mail gestuurd. Deze lead is duidelijk verder in de customer journey en toont veel meer interesse. Met leadscoring kun je die verschillende leads scoren op basis van hun interacties met jouw content en gedrag op je website. Zo kun je snel zien welke leads het meest geïnteresseerd zijn en ‘klaar’ zijn voor gerichte communicatie.

HubSpot maakt het eenvoudig om leadscoring automatisch in te stellen en bij te houden. Dit bespaart je niet alleen tijd, maar zorgt er ook voor dat je je richt op de leads die het meeste potentieel hebben. Zo kun je je strategie en communicatie aanpassen op die betreffende lead. Daarnaast biedt HubSpot diverse tools voor marketing, zodat je bijvoorbeeld gepersonaliseerde (en geautomatiseerde!) e-mails kunt sturen naar je leads.

Het laatste zetje naar aankoop van jouw product of dienst

In de laatste fase van de customer journey is jouw lead bijna klaar om de stap te zetten en klant bij je te worden - in welke vorm dan ook. Jouw lead is nu op zoek naar de laatste overtuiging om de daadwerkelijke beslissing te maken. Dit proces moet zo makkelijk mogelijk gemaakt worden. HubSpot biedt uitstekende ondersteuning om het aankoopproces te optimaliseren.

Voorbeeld: Je verkoopt op je webshop elektrische fietsen. Een lead heeft een aantal blogs gelezen, verschillende video's bekeken en de ‘fietsenvergelijker’ gebruikt. Echter twijfelt jouw lead misschien nog over welke fiets het beste bij haar behoefte past. Sales Automation van Hubspot kan uitkomst bieden! Je ontvangt gedetailleerde informatie over elke lead, zoals het gedrag op de website, welke pagina’s ze hebben bezocht en hun leadscore. Door middel van het sturen van gepersonaliseerde informatie of aanbiedingen, kun je de lead over de streep trekken.

Van lead naar klant met HubSpot

Met HubSpot heb je alles wat je nodig hebt om je klantreis te optimaliseren in één platform. HubSpot maakt het eenvoudig om leads aan te trekken, te kwalificeren (leadscoring) en te laten converteren. Kunnen we je hierbij helpen? Neem vrijblijvend contact met ons op.